Trening materijal
Materijal koji sledi može vam pomoći da razvijete nivo kompetencije za naučnu komunikaciju vaših studenata fokusom na tri gore pomenute teme.
Uključili smo materijal za uvod u teme kao i materijal koji će vam pomoći u stimulaciji diskusije, refleksije i učenja, što će usaditi nove ideje. Za potonje smo razvili brze alate koji su primenjivi u okviru pojedinačnih trening sesija kao i detaljne alate za koje je potrebno nešto više vremena i koji se mogu primenjivati tokom više sesija.
Alati za uvođenje tema sadrže nekoliko materijala za upoznavanje sa sveobuhvatnim temama naučne komunikacije.
Brzi alati sadrže sažetke materijala koji su primenjivi u okviru jedne sesije kursa. Materijali su razvijani za specifične nivoe kompetencije i teme. Brzi alati mogu da se koriste u kombinaciji sa svakim uvodnim materijalom, a takođe i u kombinaciji sa detaljnim alatima i na fleksibilan način.
Detaljni alati uključuju materijale koji se mogu koristiti tokom dve ili više sesija, pa sve do celog semestra. Kao što je rečeno, materijali su razvijani za specifične nivoe kompetencija i teme. Rad u ovim individualnim ili grupnim aktivnostima odvija se van kursa. Studenti izveštavaju o svojim zaključcima tokom trening sesija na plenarnom sastanku ili dostavljaju izveštaj. Detaljni alati mogu se koristiti u kombinaciji sa bilo kojim uvodnim materijalom, a takođe i u kombinaciji sa brzim alatima.
Alati za uvođenje tema

Materijali predstavljeni u ovom poglavlju imaju svrhu da:
- Daju pregled problema u fokusu,
- Definišu problem i značaj,
- Ponude termine i definicije i
- Razviju osnov za diskusiju i refleksiju
Alati u ovom poglavlju:
Uvodni video klipovi

Kompletan vodič za ovaj materijal: Takođe u navigator folderu kao “Materijali-Uvod01.pdf ”
Opis
Uvod sadrži tri kratka edukativna video klipa (svaki po 2 minuta) koje smo napravili da bismo iskomunicirali rezultate našeg istraživanja na dostupan i zabavan način. Video snimci se odnose na širok spektar zainteresovanih, pa s toga predstavljaju lak i brz način za uvođenje u RETHINK teme.
Ciljevi učenja
- Uvođenje RETHINK istraživačkih tema: dolaženje do publike, razumevanje nauke i kvalitet naučne komunikacije
- Učenje o uslovima promenljivog sveta naučne komunikacije
- Upoznavanje i refleksija na perspektive različitih aktera uključenih u naučnu komunikaciju
Tehnički uslovi i priprema
- Možete da preuzmete video snimke ili da ih pokažete na internetu.
- Molimo vas da proverite zvučnike da biste bili sigurni da se zvuk čuje.
- Kada se radi o upotrebi na internetu, studenti takođe mogu da pogledaju video snimke na sopstvenim uređajima.
Materijali
Pogledajte video snimke o rezultatima klikom ispod:
Razumevanje nauke:
Takođe dostupno na internetu:
Kvalitet naučne komunikacije:
Takođe dostupno na internetu:
Dolaženje do publike:
Takođe dostupno na internetu:
Brošure

Kompletan vodič za ovaj materijal: Takođe u navigator folder kao “Materijali-Uvod02.pdf ”
Opis
Brošure pretstavljaju istraživanje sprovedeno kroz RETHINK na sažet i sumirajući način. Dostupne su za tri teme: razumevanje nauke, kvalitet naučne komunikacije i dolaženje do publike. Brošure se mogu koristiti za pripremanje kurseva kako bi se studentima dao rani uvid i za pripremu rada u grupama i diskusija. Sve brošure sadrže linkove do kompletnih izveštaja istraživanja, povezane literature i preporučene bibliografije.
Ciljevi učenja
- Uvid u glavne rezultate projekta RETHINK
- Uvid u istraživački projekat i primenjene metode
- Razvijanje osnove za dalju diskusiju o naučnoj komunikaciji iz različitih
Tehnički uslovi i priprema
- Brošure se mogu čitati na računaru ili u štampanom obliku.
Materijali
Pogledajte detaljne informacije o rezultatima klikom ispod.
Brošura o razumevanju nauke
Takođe u navigator folderu kao “Rezultat01.pdf”
Brošura o kvalitetu naučne komunikacije
Takođe u navigator folderu kao “Rezultat02.pdf“
Brošura o dolaženju do publike
Takođe u navigator folderu kao “Rezultat03.pdf”
Mini predavanja (slajdovi prezentacija)

Kompletan vodič za ovaj materijal Takođe u navigator folderu kao “Materijal-IUvod03.pdf ”
Opis
Kako bismo pomogli uvođenje tema kurseva, pripremili smo slajdove za mini predavanja. Sladovi sadrže osnovne informacije o RETHINK istraživanju na tri teme, razumevanje nauke, kvalitet naučne komunikacije i dolaženje do publike. Namena im je da podrže ono što ćete pričati. Preporučujemo da pročitate brošure, kompletne izveštaje istraživanja i/ili povezane radove kao pripremu.
Ciljevi učenja
- Učenje o značaju, pristupima i rezultatima RETHINK istraživanja u poljima razumevanja nauke, kvaliteta naučne komunikacije i dolaženja do publike
- Building the basis for further discussion and group work
Tehnički uslovi i priprema
- Primenjivo na sesije uživo (neophodan je projektor) i za rad na internetu
- Takođe možete ih ponuditi studentima kao digitalne/štampane skripte
Materijali
Otvorite prezentacije klikom ispod:
Prezentacija o razumevanju nauke
Takođe u navigator folderu kao “Prezentacija01.pdf”
Prezentacija o kvalitetu naučne komunikacije Takođe u navigator folderu kao “Prezentacija02.pdf”
Prezentacija o dolaženju do publike Takođe u navigator folderu kao “Prezentacija03.pdf”
Alati za diskusiju, refleksiju i učenje: Brzi alati

Materijali predstavljeni u ovom poglavlju imaju cilj da
- Podstaknu diskusiju,
- Omoguće refleksiju,
- Stimulišu učenje i razvoj i
- Omoguće kratkoročno (brzi alati) uključivanje studenata.
Alati u ovom poglavlju:
Otkrivanje Ekosistema Naučne Komunikacje
Prilaženje Ličnostima Naučnih Komunikatora
Podsticaji za diskusiju

Kompletan vodič za ovaj materijal: Materijal PDF takođe u navigator folderu kao “Materijal-BrziAlat01.pdf”
Opis
Podsticaji za diskusiju su kratka aktivirajuća pitanja koja bi trebalo da podstaknu diskusiju među učesnicima. Pitanja se mogu koristiti individualno ili pre/tokom prezentacije mini lekcija, na plenarnom sastanku ili u manjim grupama. Podsticaji nude početnu tačku za aktivnosti koje se tiču razvoja ekosistema naučne komunikacije i odnose se na tri RETHINK teme: razumevanje nauke, kvalitet naučne komunikacije i dolaženje do publika.
Ciljevi učenja
- Refleksija na teme
- Razvijanje različitih ili novih perspektiva/stavova
- Nalaženje rešenja i strategija kroz saradnju
Tehnički uslovi i priprema
- Oprema za prezentaciju i/ili (crna/bela) tabla
- Upotreba flipchart tabli ili digitalnih alternativa
Materijali
Za podsticaje za diskusiju kliknite ovde:
Takođe u navigator folderu kao “PodsticajiZaDiskusiju.pdf”
Otkrivanje ekosistema naučne komunikacije

Kompletni vodič za ovaj materijal: Takođe u navigator folderu kao “Materijal-BrziAlat02.pdf ”
Opis
Radeći samostalno ili u grupama, studenti će vizuelizovati svoje razumevanje ekosistema naučne komunikacije. Od učesnika se traži da naprave model (npr. nacrtaju) i objasne svoje ideje o vezi između nauke i društva. Ovo može uključivati komunikatore, probleme, publike, medije ili druge aspekte koji se smatraju relevantnim.
Ciljevi učenja
- Analiza često nejasnih razumevanja i ideja o (digitalnom) ekosistemu naučne komunikacije
- Upoznavanje sa različitim perspektivama i proširivanje sopstvenog pogleda
- Preispitivanje mentalnih modela kroz diskusiju i razmenu različitih percepcija
Tehnički uslovi i priprema
- Glina za vajanje (zavisno od veličine, jedan blok po studentu)
- Podloga (npr. papir)
Mapiranje aktera

Kompletan vodič za ovaj materijal: Materijal PDF takođe u navigator folderu kao “Materijal-BrziAlat03.pdf ”
Opis
Razumevanje i opservacija kompleksnosti sveta naučne komunikacije esencijalni su za profesionalne naučne komunikatore i naučnike. U tom smislu, ovaj zadatak ima za cilj da mapira aktere uključene u javnu komunikaciju problema povezanih sa naukom. Studenti će raditi individualno ili u malim grupama u cilju razvijanja mapa aktera za specifične probleme u naučnoj komunikaciji kao što su klimatske promene, ishrana, ugrožene vrste, genetska tehnologija ili vakcinacija.
Ciljevi učenja
- Shvatanje raznolikosti aktera uključenih u javnu komunikaciju o nauci
- Razvijanje realnog razumevanja nadmetanja za javnu pažnju u naučnoj komunikaciji
- Prepoznavanje dvojne uloge aktera kao publike i naučnih komunikatora
Tehnički uslovi i priprema
- Pristup internetu i laptop računari za studente (minimum jedan po grupi)
- U slučaju rada u grupama: dovoljno prostora ili odvojenih soba
- Flipčart table ili ekvivalent na internetu
- U zavisnosti od platforme koja se koristi, personalizovana podešavanja mogu da dovedu do različitih rezultata za isto pretraživanje. Ovo nije problem u kontekstu treninga, ali bi studentima trebalo naglasiti ovu činjenicu.
Persone naučnih komunikatora

Kompletan vodič za ovaj materijal: Materijal PDF takođe u navigator folderu kao “Materijal-BrziAlat04.pdf ”
Opis
Studenti će razvijati i osvrnuti se na tipične ‘persone’ koje predstavljaju različite aktere u polju naučne komunikacije. Na ovoj osnovi, studenti će razviti svoje persone u malim
grupama opisivanje organizacionih i radnih konteksta (npr. organizacione strukture i hijerarhije), medije i kontekste publike (npr. sveukupne ciljeve i ciljne grupe, platforme i
medije), opšte zadatke i izazove za te ‘persone’ koje rade u ovom polju.
Ciljevi učenja
- Refleksija na radne uslove naučnih komunikatora
- Uvid u profesionalne radne uslove
- Razumevanje perspektiva i odluka naučnih komunikatora
Tehnički uslovi i priprema
- Pristup internetu
- Stvarne ili virtuelne odvojene sobe za grupni rad
- Opcionalno: materijali (poslovni intervjui, studije slučaja) štampano ili na internetu
- Flipčart table ili ekvivalent na internetu za prezentovanje rezultata
Prilaženje publikama/
Zajedničko rešavanje problema

Kompletan vodič za ovaj materijal: Materijal PDF takođe u navigator folderu kao “Materijal-BrziAlat05.pdf ”
Opis
U skorije vreme, dosta pažnje posvećeno je pitanju toga kako naučna komunikacija može da dopre do različitih publika na efektivan i odgovoran način. Studenti mogu i da nauče iz studija slučaja koje smo sproveli za RETHINK i da ‘pomognu’ komunikatorima da dođu do njihovih publika u fokusu koristeći pristup koji se naziva zajedničko rešavanje problema. Važni koraci ovog zadatka su da se otkriju problemi i prepreke sa kojima se akteri suočavaju kada prilaze publikama na internetu i van mreže. Studenti će rangirati probleme po njihovoj važnosti za postizanje ciljeva naučnih komunikatora, a potom
mogu da odluče o maksimalno tri problema koje će nastojati da reše. U sledećem koraku, studenti će diskutovati o potencijalnim načinima i neophodnim resursima za rešavanje identifikovanih problema
Ciljevi učenja
- Refleksija na publike naučne komunikacije i izazove u obraćanju specifičnim segmentima društva
- Analiza praksi naučne komunikacije
- Razvijanje veština za zajedničko rešavanje problema i konstruktivnu kritiku
Tehnički uslovi i priprema
- Studije slučaja u štampanom i digitalnom oblik
- Flipčart table ili ekvivalent na internetu
- Opcionalno: beleške (na papiru/na internetu) za rangiranje problema i rešenja
Materijali
Za studije slučaja, kliknite ovde:
Takođe u navigator folderu kao “StudijeSlučaja.pdf”
Prva pomoć u pravljenju mostova

Kompletan vodič za ovaj materijal: Materijal PDF u takođe u navigator folderu kao “Materijal-BrziAlat06.pdf ”
Opis
Istraživanje o razumevanju ukazuje na kompleksne i višeslojne situacije u kojima individualci sreću nauku u svakodnevnom životu. Sa ovim na umu, istraživanje koje je sprovedeno kroz RETHINK imalo je za cilj da istraži razumevanje građana u kontekstu COVID-19 pandemije. Metodologija razumevanja objašnjava nedostatke sa kojima se individualci susreću i njihove individualne pristupe u njihovom prevazilaženju i u pravljenju mostova kako bi razumeli i nosili se sa zdravstvenom krizom. Sa ovim na umu, zadatak ima za cilj da proizvede trenutne strategije koje odgovaraju na nedostatke koje su definisali ljudi u fokusu.
Ciljevi učenja
- Prepoznavanje potreba publike
- Učenje i unapređivanje veština u razvijanju komunikacionih strategija
- Razvijanje strateškog razmišljanja
Tehnički uslovi i priprema
- Vizuelne prezentacije u štampanom ili digitalnom obliku
- Flipčart table ili ekvivalent na internetu kao podrška razvijanju strategija studenata
- Oprema za prezentaciju (laptop računari, bele table, itd.)
Materijali
Za vizuelne prezentacije, kliknite ovde:
Takođe dostupno u navigator folderu kao“VizuelnePrezentacije.pdf“
Alati za diskusiju,
refleksiju i učenje: Detaljni alati

Materijali predstavljeni u ovom poglavlju imaju cilj da
- Podstaknu diskusije,
- Omoguće refleksiju,
- Stimulišu učenje i razvoj i
- Omoguće dugoročno (detaljni alati) uključivanje
- studenata.
Alati u ovom poglavlju:
Naučna Komunikacija Insta Story
Kreiranje Priručnika za Mlade Naučnike
Dnevnik naučne komunikacije

Kompletan vodič za ovaj materijal: takođe u navigator folderu kao “Materijal-DeljeniAlati01.pdf ”
Opis
Trening naučne komunikacije ima za cilj da podrži (prospektivne) naučne komunikatore u njihovom profesionalnom razvoju i na taj način pomogne u unapređenju interakcije između nauke i društva uopšteno. U ovom zadatku, studenti će koristiti tehniku vođenja dnevnika, bilo da posmatraju sopstvene aktivnosti naučne komunikacije na internetu, da prate svoje susrete u naučnoj komunikaciji (tj., njihovo korišćenje naučne komunikacije) ili da primene tehniku vođenja dnevnika na jednog do tri pojedinca (npr. prijatelje/ porodicu) kako bi razumeli njihovu upotrebu naučne komunikacije.
Ciljevi učenja
- Refleksija o naučnoj komunikaciji na internetu
- Sistematska opservacija naučne komunikacije kao osnove za razvoj i poboljšanje
- Upoznavanje sa pristupima društvenih nauka (tj. tehnikom vođenja dnevnika) i poboljšanjem mogućnosti naučnog rada
Tehnički uslovi i priprema
- Pristup internetu i uređajima
- Opcionalno: aplikacija za dnevnik ili drugi primenjivi alati
- Prostor (npr. digitalni) za rad u grupama
- Oprema za prezentaciju (laptop računari, bele table, itd.)
Naučna komunikacija Insta Story

Kompletan vodič za ovaj materijal: Takođe u navigator folderu kao “Materijal-DetaljniAlat02.pdf”
Opis
Upotreba društvenih medija postala je standard u naučnoj komunikaciji u pogledu dolaženja do širokog spektra različitih publika. Međutim, upotreba internet platformi može negativno da utiče na standarde kvaliteta. S tim na umu, ovaj zadatak ima za cilj da pomogne studentima da dožive i osvrnu se na izazove upotrebe društvenih medija u naučnoj komunikaciji i da praktikuju njihovu primenu. Studenti će razvijati sopstvenu naučnu komunikaciju za Instagram i pripremaće i proizvesti Insta feed post i storije. U suprotnom, mogu da naprave kratke video klipove za YouTube ili TikTok. U zavisnosti od kursa, tema zadatka bi mogla da se odnosi na pitanje toga šta je naučna komunikacija. Naravno, mogu se koristiti i specifičnija pitanja iz istraživanja naučne komunikacije.
Ciljevi učenja
- Refleksija o naučnoj komunikaciji kao disciplini
- Refleksija o dolaženju do publika i kvalitetu
- Razumevanje novih uslova sveta naučne komunikacije
- Pisanje za različite publike
Tehnički uslovi i priprema
- Instagram aplikacija (na mobilnom uređaju) i nalozi (minimum jedan po grupi)
- (Privatni) Instragram nalog za kurs (koji će postaviti trener)
- Opcionalno: pristup literaturi (npr. Web of Science licenca ili slično)
- Prostor (npr. digitalni) za rad u grupama
- Oprema za prezentaciju (laptop računari, bele table itd.)
Kreiranje priručnika za mlade naučnike

Kompletan vodič za ovaj materijal: Takođe u navigator folderu kao “Materijal-DetaljniAlat03.pdf”
Opis
U skorije vreme, uključivanje javnosti se razvilo u važnu aktivnost naučnog rada i profesionalnu potrebu za akademskim karijerama. Međutim, mi takođe znamo iz prethodnih istraživanja na temu uključivanja javnosti – takođe sprovedenih kroz RETHINK – da naučnici ne osećaju uvek da su dobro opremljeni za interakciju sa društvom, i da samo poneki naučnici imaju prilike da učestvuju u treninzima naučne komunikacije kako bi razvili svoje kompetencije. Sa ovim na umu, zadatak je razviti priručnik za mlade naučnike koji im nudi smernice za njihove aktivnosti naučne komunikacije i uključivanja javnosti. U sprovođenju ove aktivnosti sami studenti na taj način mogu da postanu ‘treneri’ naučne komunikacije i da preuzmu važnu ulogu podizanja kvaliteta naučne komunikacije i promovisanja profesionalizma.
Ciljevi učenja
- Primena teorije naučne komunikacije i dokazivanje
- Stavljanje sebe u poziciju mladih naučnika od kojih se očekuje ili žele da budu u kontaktu sa javnošću
- Razvijanje veština u pisanju i sopstvenih kompetencija u naučnoj komunikaciji
- Učenje iz drugih perspektiva, naročito u interakciji sa naučnicima
Tehnički uslovi i priprema
- Opcionalno: pristup literaturi (npr. Web of Science licenca ili slično)
- Prostor (npr. digitalni) za rad u grupi
- Oprema za prezentacije (laptop računari, bele table itd.)
